סגירת תיק פלילי

מערכת שורש  יד שבט, תשפא  1/27/2021

סגירת תיק פלילי הוא מהלך שמצריך עבודה וליווי משפטי...
.......................

סגירת תיק פלילי

סגירת תיק פלילי עוד בטרם הוגש כתב אישום מחייבת קבלת ליווי וייצוג משפטי מקצועי. הגשת בקשה לסגירת תיק פלילי הינה הליך שחייב להתבצע בצורה מקצועית ונכונה ויכול להתבצע הן בטרם הוגש כתב אישום והן לאחר הגשתו.

העילות להגשת בקשה לסגירת תיק פלילי הן: חוסר עניין לציבור, חוסר אשמה וחוסר ראיות. האפשרות להגיש בקשה לסגירת תיק הינה חשובה וקריטית בעולם הדמוקרטי והחופשי, שכן טעויות ועוולות מתרחשות גם על ידי חוקרים, שוטרים וגורמים משפטיים מנוסים ובכירים.

הליווי והייצוג בידי עו"ד פלילי בעל מומחיות ובקיאות בתחום, יובילו להגדלת הסיכויים כי הבקשה שלכם תזכה להתייחסות הראויה וכי התיק אכן ייסגר לאחר שיוכח כי אינכם אשמים או שקיימים חורים בתיק בשל חוסר ראיות או הוכחת חוסר אשמה, אחרת אתם עלולים לעמוד לדין ולקבל כתב אישום פלילי.

ההליך והעילות לסגירת תיק פלילי

תיק פלילי שנסגר מחוסר אשמה אינו מופיע במאגרים המשטרתיים והממשלתיים, כך שהחשוד לא יוגבל בהמשך הדרך מבחינת היכולת שלו להשתכר ולחיות באופן רגיל.

תלונה המוגשת כנגד חשוד מביאה לפתיחה בהליך חקירה, כאשר הגוף החוקר פועל על מנת לאיסוף ראיות ולגבש את התיק במטרה להעבירו לגוף התובע. הליך החקירה ואיסוף הראיות נועדו להביא להגשת כתב אישום במידת הצורך. החלטה של הפרקליטות או של המשטרה לסגור תיק פלילי יכולה להתבצע רק לאחר הוכחה של אחת מהעילות הבאות:

  • חוסר עניין לציבור – במידה ומדובר בנושאים זוטרים והחשוד עבר עבירה לא חמורה, הרי שההליך הפלילי אינו מוצדק מבחינה ציבורית ומעילה זו התיק ייסגר.
  • חוסר ראיות – היחידה החוקרת אוספת ראיות על מנת להוכיח כי קיים קשר בין החשוד לבין העבירה שבוצעה. במידה והמשטרה לא תשיג ראיות מספקות על מנת להרשיע את החשוד מעבר לכל ספק סביר, הרי שהתיק ייסגר בשל חוסר בראיות. במקרה בו יתגלו ראיות חדשות, הרי שניתן יהיה לחדש את החקירה ואף להגיש כתב אישום.
  • חוסר אשמה – הסמכות לסגור תיק בגין חוסר אשמה נתונה בידיו של קצין האמון על החקירות וזאת לאחר שהוא הגיע למסקנה כי לא נעשה מעשה פלילי ובמקרה זה התיק ייסגר מחוסר אשמה.
  •  

ליווי וייצוג משפטי בהליך פלילי

ליווי וייצוג של עורך דין פלילי מנוסה ומומחה הינו בעל חשיבות רבה על מנת להגיע לסגירת התיק הפלילי. ללא קבלת סיוע משפטי, התלונה נגדכם עלולה להוביל להגשת כתב אישום גם במידה ולא ביצעתם את העבירה.

בכל מקרה בו נפתח נגדכם הליך של חקירה, חשוב לפנות בהקדם לקבלת ייעוץ משפטי מידי עורך דין מנוסה ובכיר בתחום הדין הפלילי. ישנן דרכים רבות לסגור תיקי חקירה פליליים כגון הטיית ההליך להסדר מותנה – הליך ההסדר המותנה הוא חדש יחסית ומאפשר הימנעות מהעמדה לדין כנגד הודאה של החשוד בעובדות כתב אישום והתחייבות לתשלום פיצוי למשל.

מידע רב לגבי הליך ההסדר המותנה אפשר למצוא כאן: https://www.ese.co.il/%D7%94%D7%A1%D7%93%D7%A8-%D7%9E%D7%95%D7%AA%D7%A0%D7%94/

מומלץ לקרוא את המאמר לעומק ולהתרשם התרשמות ראשונית מזכויות החשוד בהליך הסדר מותנה, העונשים שניתן להטיל על החשוד בהליך הזה וההשלכות לעתיד.